Автор: Альона МЕЛЬНИЧЕНКО28 Декабря 2020 09:09

Виклики швидкої: що зміниться для пацієнтів?

Виклики швидкої: що зміниться для пацієнтів?

Починаючи з 1 січня нового 2021 року швидка медична допомога запрацює по-новому. Тепер швидкість приїзду бригади медиків на місце виклику залежатиме від того, з якою скаргою до них звернулися громадяни.

ВИКЛИКИ ШВИДКОЇ ПОДІЛИЛИ НА КАТЕГОРІЇ

Виклики швидкої, залежно від стану пацієнта, тепер поділятимуться на 4 категорії: «критичні», «екстрені», «неекстрені» та «непрофільні». До якої категорії відноситься той або інший конкретний виклик, визначатиме працівник оперативно-диспетчерської служби. Так, на «критичні» виклики швидка має приїздити за 10 хвилин. А от на прибуття швидкої на місце «екстреного» виклику уряд відвів максимум до 20 хвилин. Проте тут же в постанові сказано, що, «з огляду на можливість виникнення обставин, які не залежать від організації системи надання екстреної меддопомоги (ускладнений дорожній рух, метео-умови, сезонні особливості, епідемситуація), допускається перевищення зазначеного нормативу, але не більше ніж у 25% випадків –для “критичних” викликів, і не більше ніж у 15% випадків – для “екстрених”».

Що ж стосується «неекстрених» викликів, то тут диспетчер швидкої має вирішити – чи варто до такого пацієнта взагалі відправляти бригаду медиків, чи ні. Так, диспетчер може порекомендувати пацієнту, що зателефонував на 103, звернутися до сімейного лікаря чи терапевта, з яким громадянин підписав декларацію. Також таке звернення може бути передане до лікарні, що чергує в місті на той момент. У разі відсутності такої можливості диспетчер направляє до пацієнта бригаду швидкої меддопомоги, яка не виконує «критичні» чи «екстрені» виклики.

А ось на виклик, що належить до категорії «непрофільні», швидка не приїздитиме взагалі. Диспетчер порекомендує пацієнту звернутися до терапевта чи сімейного лікаря, з яким укладена декларація. Або медичний працівник диспетчерського центру екстреноїдопомоги, в разі необхідності, надасть такому пацієнту консультацію за телефоном.

НА ЯКІ ВИКЛИКИ ШВИДКА ПОСПІШАТИМЕ, А НА ЯКІ НЕ ПРИЇДЕ?

У постанові Кабміну також прописані приклади станів здоров’я, які віднесені до тієї чи іншої категорії. До категорії «критичних» викликів належать звернення стосовно хворих/постраждалих при невідкладних станах, що безпосередньо загрожують життю та потребують виконання реанімаційних заходів. Також сюди відносяться стани, що супроводжуються проблемами чи відсутністю дихання та ознаками масивної крововтрати/кровотечі.

Загроза життю та здоров’ю людини, що може призвести до різкого погіршення стану в разі несвоєчасного надання меддопомоги – відноситься до категорії «екстрених» викликів. Серед скарг, що відносяться до «екстрених» випадків – порушення свідомості, ознаки кровотечі, ознаки гострого мозкового інсульту. Також до обох вищезазначених категорій належать виклики, зумовлені всіма видами травм різної етіології; впливом зовнішніх факторів (наприклад, ураження електричним струмом); інтоксикацією та отруєнням; укусами тварин, (у тому числі комах) і гострими та хронічними захворюваннями. Проте, знову ж таки, до якої категорії віднести кожен конкретний виклик і, в свою чергу, за який термін мусить приїхати швидка, вирішуватиме диспетчер.

Коли ж стан пацієнта не є невідкладним, проте все ж потребує оцінки медичного працівника на місці, такі виклики відносяться до «неекстрених». Швидка на такий виклик приїде, але добиратись до пацієнта може довше 20 хвилин. А от у разі «непрофільних» випадків (коли консультація медика на місці, за висновком диспетчера, не потрібна) пацієнт може розраховувати лише на телефонну консультацію від медика швидкої.

ЧИ ЩОСЬ ВЗАГАЛІ ЗМІНИЛОСЯ?

Формально – так, проте фактично – не дуже. Про це «Гривні» розповіла заступник головлікаря облтерцентра екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Інеса Чамлай. За її словами, швидка й раніше класифікувала всі виклики громадян. Таких категорій було дві: «екстрені» та «неекстрені» виклики. А от до «екстрених» входили виклики «з високим пріоритетом» – з 1 січня вони називатимуться «критичними». Швидка й раніше, коли мова йшла про ДТП, ножові та вогнепальні поранення, інфаркти міокарда та інсульти, падіння з висоти, раптову втрату свідомості з зупинкою дихання – приймала подібні виклики з поміткою «екстрені з високим пріоритетом». І на такі виклики медики намагались приїхати максимально швидко. Як розповіла Інеса Миколаївна, в ситуації, коли всі бригади відправлені на виклики, і саме в цей час диспетчер отримує «екстрений виклик із високим пріоритетом», то диспетчер «знімає» якусь із бригад швидкої з «неекстреного» виклику й перенаправляє на «критичний» випадок.

За яким же принципом диспетчер вирішує, до якого ступеня тяжкості віднести той або інший виклик? За словами Інеси Чамлай, у диспетчерів швидкої є спеціальний опитувальник, завдяки якому медпрацівник швидкої з’ясовує тяжкість стану хворого. Серед іншого, питання стосуються: дихання, свідомості, болів і головне, що мусить з’ясувати диспетчер – чи є загроза життю пацієнта. До прикладу, навіть таке важке порушення стану здоров’я як інсульт може бути різного ступеня тяжкості. В людини з інсультом може з’явитись порушення мовлення, асиметрія обличчя та слабкість у кінцівках, а можуть з’явитись і судоми, й порушення дихання. Та ось у другому випадку швидка намагатиметься приїхати за рекордні 10 хвилин, а у разі зайнятості всіх карет швидкої, диспетчер все одно перенаправить одну із них на подібний «критичний» виклик.

На виклики пацієнтів із підвищеною температурою та артеріальним тиском швидка приїздитиме, проте в дорозі може затриматись довше 20 хвилин, адже такі виклики належать до «неекстрених». А от якщо мова йде, наприклад, про біль у вусі чи зубний біль, то на такі виклики (що належать до «непрофільних») швидка може й не приїхати, а надати консультацію за телефоном.

Тэги:

Брекеты для детей и подростков

Ранні прояви пухлини головного мозку

Лечение от коронавируса – за свой счёт

Тубполиклинику закрыли. Куда теперь идти больным и что делать родителям?

Всё больше херсонцев обращаются за помощью к психотерапевту из-за страха заболеть